Jak snadno napsat motivační dopis

25. května 2014
2 min čtení

Motivační dopis. Napsaný dobře může být rozhodujím faktorem, který tě dostane na pohovor. Většina lidí ho ale napíše špatně nebo ho nenapíše vůbec. Co s tím?

předchozí 4 důvody, proč ještě nemáš novou práci následující 5 WTF pravd o pracovních inzerátech

Napsat dobrý motivační dopis není nic jednoduchého. Všichni nejsme spisovatelé a mistři pera.

Než ale posílat nějaký hloupý a generický motivační dopis, to vyjde na stejno neposílat vůbec žádný. To ale není správná cesta.

Dobrý motivační dopis ti přinese plusové body, které jsou dnes v ostré konkurenci o zajímavá pracovní místa zatraceně potřeba.

Kdo ale dokáže a má čas pořád dokola hledat ta správná slova. Koho baví pořád ladit rovnováhu mezi tím, aby motivační dopis nebyl příliš dlouhý nebo zas moc krátký, aby v něm člověk nepůsobil málo sebevědomě nebo naopak sebevědomě až moc.

Existuje jednoduchý a snadno pochopitelný návod, jak z toho ven.

Účelem motivačního dopisu je podtrhnout, proč jsi právě ty ta správná osoba na nabízenou pozici. A kdo je ta správná osoba máš většinou docela podrobně popsáno v inzerátu.

Takže si vytvoř prázdný dokument a udělej si v něm tabulku o dvou sloupcích a čtyřech až sedmi řádcích. Do levé části tabulky vykopíruj nebo svými slovy opiš věci z inzerátu, které ti připadají nejdůležitější nebo se k tobě nejlépe hodí.

Nemusíš vypisovat jen požadavky firmy, stejně dobře můžeš použít i kusy náplně práce nebo cokoliv jiného.

Do pravé části tabulky pak vlastními slovy stručně popiš, jak věci popsané vlevo naplňuješ.

Ideální je, když texty napravo i nalevo jsou víceméně stejně dlouhé, nevypadá dobře, když jsou na jedné straně dlouhé věty a na druhé jen krátká hesla … to snad kdyby to někdo chtěl mít opravdu výstavní.

Prakticky to může vypadat třeba nějak takto (uděláno z reálného inzerátu na obchodního zástupce).

Všimni si, jak je důležité všude cpát čísla. Čísla jsou jazykem byznysu a firmy na ně velmi slyší.

Uznávám, že to asi není nejelegantnější příklad, ale je z něj zřejmé, o co jde.

Troufám si tvrdit, že tímto způsobem dokáže napsat solidní a zajímavý motivační dopis naprosto každý (i když to může nějakou chvíli zabrat, netvrdím, že se dobrý motivační dopis napíše sám).

Před tabulku stačí dát nějaký jednoduchý úvod (např. „Dobrý den, mám velký zájem o nabízenou pozici X. Dovolte mi shrnout, co vám mohu nabídnout“) a za ni stručný závěr, pozdrav a kontaktní telefon.

Výsledný dokument ulož do pdf jako Motivační dopis název firmy a pošli ho jako druhou přílohu společně s životopisem (do okna přihlášky pro průvodní text můžeš napsat jen zcela stručně „Posílám přihlášku na volnou pozici XY, životopis a motivační dopis najdete v příloze”).

Utíká ti 80% volných pozic

Firmy neinzerují 80% volných míst. Většina lidí přitom hledá práci na internetu. Výsledek – na 20% nabídek se přihlásí 90% lidí. Připravili jsme pro tebe emailový kurz, ve kterém se naučíš oslovit firmy a dostat se k nabídkám, které na internetu nejsou.

Odesláno

Posláno

Pomohl ti článek? Sdílej ho se svými přáteli.