O kolik si říct na pohovoru

30. června 2016
4 min čtení

Nikdo určitě nechce chodit do práce za míň peněz, než kolik mu byla firma připravená dát. Jak ale správně vyjednávat a jak se na diskuse o platu připravit?

předchozí Jaký očekáváte plat? následující 7 otázek, které na pohovoru nejspíš dostaneš

Tématu o kolik si říct na pohovoru jsme se poměrně obsáhle věnovali už dříve.

V tomto článku chceme ještě prakticky shrnout doporučený postup při vyjednávání o platu, a dát pokyny pro některé konkrétní situace.

Platové očekávání si rozmysli doma

Nikdy nechoď na pohovor bez přípravy – kolik po firmě budeš chtít si rozmysli doma.

Firma neurčuje tvůj plat podle platu u současného nebo posledního zaměstnavatele, ani podle tvých životních nákladů, takže ani ty nemusíš z těchhle čísel vycházet (NE – chci o 10% vyšší plat, než mám teď).

Každá práce má pro firmu nějakou hodnotu, a plat určuje podle ní.

Tuto hodnotu ovlivňuje jednak to, jak se za podobnou práci platí jinde (situace na trhu práce), a úroveň odměňování ve firmě (některé firmy platí lépe a jiné hůř).

Není nic horšího, než se snažit plat prostě uhodnout. Potřebuješ data. Podívejte se do platových průzkumů personálních agentur, zeptejte se známých nebo nějakých personalistů.

Když otázka na plat přijde, máš v podstatě dvě možnosti – buď odpovědět, nebo se odpovědi zkusit vyhnout.

Jak odpovědět

Když se personalista zeptá, můžeš mu svoje platové požadavky prostě říct.

V tom případě použij rozpětí, kde jako dolní hranici řekneš částku, kterou si myslíš, že je firma ochotná maximálně dát, a horní hranici to plus zhruba dvacet procent.

Na základě svého průzkumu třeba odhaduješ, že firma na dané pozici může nabídnout 30 – 35 tisíc.

Ty řekneš, že očekáváš plat 35 – 40 tisíc. Tak budeš vypadat jako silný kandidát, kterého si firma bude tak tak moct dovolit, když půjde na kraj svých možností, což je ideální.

Samozřejmě, že je člověk silný kandidát je potřeba prokázat dobrým výkonem ve výběrovém řízení. Nestačí si jen říct o vysoký plat.

Je dobré vědět, že firma skoro nikdy nevyřadí vhodného kandidáta jen proto, že chce moc peněz. V takovém případě má snahu o podmínkách jednat, případně poodkryje karty a naznačí, kolik může maximálně nabídnout.

Jak se odpovědi vyhnout

Věř tomu, že odpovědi na otázku o platu se dá úspěšně vyhnout. Vím to, protože jsem viděl dost lidí, kterým se to povedlo. Prostě se o platu odmítli bavit až do samého závěru výběrového řízení, kdy měli pro vyjednávání nejlepší pozici.

Proč diskuse o platu odkládat?

Zaprvé se ti může podařit dohrát celou hru až do posledního levelu, kdy výběrového řízení vyhraješ. Pak budeš mít opravdu silnou pozici k tomu vyšroubovat nabídku firmy na maximum a domluvit si ty nejlepší podmínky.

I když nevydržíš do úplného konce, bavit se o platu později má svoje výhody.

Manažera, který má moc rozhodnout o tvém nástupním platu, a tedy ho i zvýšit, často nepotkáš hned v prvním kole.

Na začátku výběrového řízení je všechno hodně neurčité, později máš víc informací o nabídce, víc času na vlastní průzkum platů, menší konkurenci a jasný signál, že má firma o tebe zájem.

Jak tedy celou diskusi o platu zahrát do autu? Například můžeš říct:

Nechci se o platu bavit teď, dokud přesně nevím, co by se ode mě jako od (název pozice) očekávalo, jakou bych měl variabilní složku mzdy a vůbec neznám kolegy, se kterými bych tady pracoval. O podmínkách se můžeme bavit, až když o mě budete mít vážný zájem a já budu vážně uvažovat o vaší nabídce.

Nechci se o platu bavit v prvním kole výběrového řízení. Pokud budete mít o mě zájem, rád si poslechnu vaši nabídku. Mám představu, jak se pohybují platy na mé pozici, a o práci u vás mám zájem, určitě bychom se na podmínkách dohodli.

Důležité je být důsledný a neobrátit při prvním protiútoku.

Samozřejmě, nejúspěšnější vyjednavač je ten, který se dokáže s klidem nedohodnout a od jednání odejít.

Personalista tě bude tlačit do konkrétní odpovědi, fakt je ale ten, že pokud se mu na pozici hodíš, nikdy s tebou výběrové řízení neukončí. Potřebuje tě v něm udržet, i za cenu toho, že tě předá dál s komentářem, že platové očekávání z tebe nedostal.

 

A ještě doporučení pro konkrétní situace:

Co když ti personalista sám řekne, jak je pozice ohodnocená

V některých firmách jsou platy pevně dané a personalista pak nemívá problém vyložit karty na stůl a říct, jaký plat firma nabízí.

Většinou to není hra, ale otevřenost. Pokud očekáváš víc peněz, je vhodné se ozvat – buď hned nebo při pozvání do dalšího kola (skutečně v momentě, kdy tě do dalšího kola zvou, ne až na schůzce).

Pokud informaci necháš bez komentáře, bere se to jako souhlas a v dalších kolech už by se tvůj postoj neměl měnit.

Co když je plat uvedený přímo v inzerátu

V poslední době stále víc firem uvádí plat přímo v inzerátu. Osobně se mi tenhle trend líbí, je to upřímné a otevřené.

Pokud je nabídka v inzerátu výrazně mimo tvoje představy, nemá smysl se na danou pozici hlásit.

Pokud chceš o něco víc peněz, a pozice se ti líbí, přihlásit se můžeš, svoje vyšší požadavky ale firmě minimálně naznač při pozvání do druhého kola (pokud druhé kolo není tak když dostaneš nabídku, ne až když jdeš podepsat smlouvu). Pokud o tebe firma svojí, většinou ti férově řekně, kde je jejich strop.

Co když je pohovor v personální agentuře

V personální agentuře máš tu výhodu, že konzultant většinou přesně zná nabídku klienta – rozpočet (od – do) kolik je připravený na dané pozici nabídnout.

Zároveň je konzultant maximálně motivovaný se se všemi vhodnými kandidáty domluvit a do klientské firmy je představit (u toho ale musí klientovi sdělit jejich platová očekávání, respektive vždycky nemusí ale měl by).

Takže stačí neústupnost: “Nemám přesnou představu o platu, řekněte mi prosím Vy, jaké je nabídka firmy, určitě od nich nějaké mantinely máte…” Omílej to dokola, dokud konzultant nepovolí, pak svoje požadavky posaď pěkně na horní hranici rozpočtu, co ti řekl.

Utíká ti 80% volných pozic

Firmy neinzerují 80% volných míst. Většina lidí přitom hledá práci na internetu. Výsledek – na 20% nabídek se přihlásí 90% lidí. Připravili jsme pro tebe emailový kurz, ve kterém se naučíš oslovit firmy a dostat se k nabídkám, které na internetu nejsou.

Odesláno

Posláno

Pomohl ti článek? Sdílej ho se svými přáteli.