Co udělat než přijmete pracovní nabídku

Jedna z nejhorších věcí, kterou můžete v kariéře udělat, je měnit práci příliš často.

Každý měsíc mi ale kandidáti, kteří v posledních pěti letech vystřídali tři, čtyři, nebo dokonce pět zaměstnání, na pohovorech “brečí”, že to prostě nebyla jejich chyba, že jim firma nejdřív naslibovala hory doly a pak to bylo celé úplně jinak, že se po jejich nástupu vyměnil management, že firma snižovala stavy, a sto padesát dalších verzí příběhu “já za to nemůžu”.

Netvrdím, že všichni tito lidé lžou, ani že někteří z nich neměli vážně velkou smůlu, a to i opakovaně (i když je jasné, že i tahle mince má dvě strany, a že verze zaměstnavatele bývá obvykle trochu jiná, než verze zaměstnance, který se s firmou rozloučil). Všechny ty věci, které kandidáti firmám vyčítají – malování reality na růžovo, nedodržování dohod, propouštění, různé podrazy a křivdy, často na hraně nebo i za hranou zákona – se opravdu dějí.

Nic to ale nemění na tom, že jakmile rychle za sebou vystřídáte několik zaměstnání, a to z jakýchkoli důvodů, budou o vás firmy automaticky pochybovat a koukat na vás, jak se říká, skrz prsty.

Spousta mých klientů si například vyloženě nepřeje, abych jim posílal lidi, co často měnili práci, a u těch ostatních bývá nad kandidátem-fluktuantem vždycky velká diskuse a nedůvěra ještě před prvním pohovorem. Prostě – kdo práci mění často, musí počítat s tím, že ho firmy automaticky uvidí jako neschopného a problémového.

Proto je vaším důležitým úkolem se nad každou pracovní nabídkou ujistit, že je správné ji přijmout. Jisté je, že nikdo jiný to za vás neudělá, a potenciálně si můžete zachránit kariéru nebo aspoň ušetřit kupu nepříjemností.

Když jedna firma kupuje druhou, složitě analyzuje před finálním rozhodnutím množství informací a čísel. Když firma vybírá klíčového manažera, důkladně si ho prověřuje různými testy a zjišťuje si na něj reference za mnoho let dozadu. Vy byste měli ke svojí kariéře přistupovat s úplně stejnou pečlivostí.

Co tedy udělat, než to s novou firmou “podepíšete”:

Zjistěte si na firmu reference

Jen idiot nastoupí do firmy bez toho, aby se pobavil s někým, kdo prostředí v ní zná. Přitom platí, že čím víc názorů, tím lépe.

Na LinkedInu snadno najdete a zkontaktujete bývalé zaměstnance. I dotaz na Facebooku “Znáte někoho, kdo pracuje v X?” může zafungovat.

Možná někoho zná vaše lepší polovička, vaše teta, nebo kamarádi. Kdo chce, ten si cestu najde, a firmu si důkladně prolustruje.

Zjistěte si reference na svého nového šéfa

O něco složitější úkol než předchozí bod, ale přesto zvládnutelný, a hlavně extrémně důležitý. Hledejte spojnici mezi vaším potenciálním šéfem a vámi, hledejte někoho, kdo by ho mohl znát.

Nebojte se zkontaktovat neznámé lidi s žádostí o pomoc. Podívejte se na LinkedInu, jestli sdílíte nějaké kontakty. Kdo tenhle bod vypustí, říká si o problémy.

Řekněte si o písemné cíle na první rok

Že má zaměstnanec při nástupu sepsané svoje cíle na první rok nebo kvartál, by mělo být úplně samozřejmé. Bohužel, ve většině firem je to naprosté sci-fi. Jak ale můžete vědět, do čeho jdete a jestli zvládnete odvést dobrou práci, když neznáte očekávání na straně firmy? O čem se pak budete za rok s manažerem při pracovním hodnocení bavit, když nemáte cíle?

Pokud vám manažer na požádání pečlivě definované cíle hned dá, je to skvělé znamení. Pokud vám je na požádání sepíše, nebo je s vámi osobně probere, je to taky v pořádku. Když vás pošle do háje, nebo se k definování cílů nemá, jdete do firmy na vlastní riziko.

Mezi cíle patří i jakékoli kvóty, prodejní plány apod. Obchodníci by si měli dobře rozmyslet, jestli jim je prodejní plán jasný a jestli je reálný.

Pořád nevíte? Domluvte si ještě jedno kolo pohovoru

Když si vás firma jednou vybere, udělá hodně pro to, aby k nástupu opravdu došlo. Vždycky bude souhlasit s vaším požadavkem se ještě sejít a probrat věci, které jsou pro vás důležité.

Ptát se můžete úplně na všechno: na firemní procesy a pravidla, plánované projekty, rozpočty, pracovní dobu, pracovní nástroje, typické úkoly, i na to co si váš budoucí šéf myslí o filmech Quentina Tarantina. Cokoliv, co vám pomůže se rozhodnout, jestli je tahle nabídka ta správná volba.

Pozor – je správný čas na takové jednání a ten je po tom, co dostanete nabídku. Ne dřív. Do té doby si firma vybírá, a priorita je dobře se prodat, a ne otravovat dotazy.

Vojtěch Zuzaňák

Jsem headhunter a kariérní poradce. Také jako konzultant pomáhám firmám zlepšit jejich náborové procesy. V oblasti získávání a výběru zaměstnanců pracuji na různých pozicích od roku 2005. Čtyři roky jsem byl vedoucí náboru ve velké nadnárodní firmě. Kromě České republiky jsem pracoval i v Polsku, Indonésii a Číně.

Mohlo by vás zajímat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *