Jak se připravit na pohovor

9. února 2014
4 min čtení

Konkurence zájemců o práci v těch nejlepších firmách je velká a štěstí vždycky přeje připraveným. Jak se má ale člověk správně připravit, aby se pracovní pohovor povedl? 

předchozí 7 otázek, které na pohovoru nejspíš dostaneš následující Chceš na pohovoru udělat dojem? Piš si poznámky

Možná ti to nedošlo, ale pracovní pohovor se dá skoro vždycky otočit v pracovní nabídku. Nebo aspoň pozvání do dalšího kola.

Přemýšlej o tom: firma tě zve na pohovor. Z desítek nebo dokonce stovek přihlášených kandidátů si vybrali pár vyvolených a mezi nimi i tebe.

Ne, nechtějí si tě jen tak oťuknout, nechtějí se prostě jen pobavit nad tvým životopisem.

Oni už po přečtení tvého životopisu rozhodli, že tu práci zvládneš a doufají, že je nepřesvědčíš o opaku.

Opravdu chtějí někoho zaměstnat.

To místo už je vlastně z půlky tvoje.

Většina kandidátů nedokáže téhle situace nijak využít.

Prostě chodí po pohovorech a čekají, až to někde vyjde.

Jejich strategie by se dala popsat nějak takhle: prostě tam přijdu, budu sám sebou, zodpovím jejich otázky jak nejlépe dovedu a uvidí se, třeba budu právě já ten nejlepší kandidát.

Není to nic jiného, než hazardování s velkou příležitostí, která se jim na pohovoru nabízí.

Pokud chceš svoji kariéru řídit a ne se na ni jen zpovzdálí dívat, musíš se předem postarat o to, že výběrové řízení vyhraješ. Jinak řečeno se pořádně připravit.

Následující kroky tě provedou dokonalou přípravou na pracovní pohovor.

Takováto příprava je dost časově náročná a vyžaduje od tebe velký kus práce a odhodlání. Výrazně ale zvyšuje šanci, že volné místo bude tvoje.

Nejdřív zpracuj pracovní inzerát

Tvým prvním krokem by mělo být dokonale „vytěžit“ pracovní inzerát.

Pečlivě si ho několikrát přečti a sepiš na papír všechny relevantní informace, které v něm najdeš – jaká je pracovní náplň na pozici, na jakých úkolech a projektech bude zaměstnanec pracovat, jaké má firma požadavky na zkušenosti, dovednosti a osobnostní charakteristiky.

Snažte se si co nejvíc věcí domyslet. Je v inzerátu uvedeno třeba vedení týmu lidí? Za tím se skrývá celá řada dílčích činností – výběr zaměstnanců, motivace, hodnocení a tak dále.

Zapiš si, v čem se zjištěné informace překrývají s tím, co máš za sebou, kdo jsi, co umíš, prostě co můžeš firmě nabídnout.

Právě o tom budeš na pohovoru mluvit.

Nauč se odpovídat na otázky, které dostaneš

Dobrá věc na pohovorech je, že většina z nich probíhá velmi podobným způsobem a na různých pohovorech dostaneš často úplně stejné otázky.

Vezmi si papír a tužku a napiš si otázky, které můžeš na pohovoru dostat.

Pro inspiraci se podívej do svého životopisu, ze kterého většinou zástupci firmy při dotazování čerpají.

Poptej se po známých, na co se na pohovorech ptali jich.

Najdi si seznamy otázek na internetu, můžeš začít naším článkem 7 otázek, které na pohovoru nejspíš dostaneš.

Klíčem k úspěchu je nezastavit se u seznamu otázek ale jít dál.

Promysli si předem svoje odpovědi, napiš si je na papír v bodech nebo jako vypravování a nauč se je.

Vůbec nejlepší je vyzkoušet si odpovědi naživo s jiným člověkem, který ti řekne, jaký z tebe má dojem a co máš zlepšit. Je to dost práce a možná se budeš cítit divně, až si budeš s někým hrát na výběrové řízení, ale pomůže ti to.

Připrav si příběhy

Nemůžeš prostě přijít na pohovor a říct: jsem dobrý obchodní zástupce / dobrý analytik / dobrý manažer výroby / jakákoli jiná pozice.

Jen tak ti to nebude nikdo věřit, stejně jako třeba že umíš dobře prezentovat, přesvědčivě vyjednávat nebo snížit firmě náklady.

Svoje úspěchy a schopnosti musíš na pohovoru uložit do příběhů.

Příběhy jsou přesvědčivé, zapamatovatelné a dobře se poslouchají. Tvoje příběhy na pohovoru by měly být stručné a krátké, nejvýš do dvou minut.

Podívej se do svých poznámek z prvního kroku a zamysli se, jakými příběhy můžeš ukázat, že právě ty jsi na volnou pozici ta správná volba.

V inzerátu u náplně práce může být třeba uvedeno: „vyhledávat nové obchodní příležitosti“.

Až na to na pohovoru přijde řeč, budeš mít připravený svůj příběh:

„Ve svém současném zaměstnání mám jako obchodní zástupce za úkol získat každý měsíc alespoň dva nové zákazníky s obratem nad dvacet tisíc.

Jedno odpoledne týdně tedy volám ředitelům firem v mém regionu a domlouvám si schůzky. Člověk často musí volat do jedné firmy každý týden i několik měsíců, nakonec se mi ale téměř vždy podaří návštěvu domluvit.

V minulém roce jsem pro firmu takto získal celkem 30 nových zákazníků, jeden z nich dnes dokonce patří mezi našich 5 největších odběratelů“.

Vidíš, a hned mám důvod tě zaměstnat.

Poznej firmu a odvětví, ve kterém působí

Co by měl kandidát o firmě vědět jsme vysvětlili v článku o typických otázkách na pohovoru.

Zástupci firmy skrytě očekávají, že se v odvětví, ve kterém firma působí, vyznáš skoro tak dobře, jako oni sami. Je to zvláštní, ale je to tak.

Mělo by ti být jasné hlavně

Lepším zdrojem informací než internet jsou často konkrétní lidé z masa a kostí.

Řekněme, že jdeš na pohovor do nějaké banky.

Ve tvém okolí se určitě najde někdo, kdo v bankovnictví pracuje nebo kdo někoho takového zná. Řekni si o kontakt a tomu člověku zavolej. Nikomu nebude vadit, když ho požádáš a pár informací.

Zeptej se na to, co se v daném odvětví děje, o čem se ve firmách mluví a jaké problémy se v nich řeší.

Tyhle informace ti pomůžou mluvit na pohovoru zasvěceně a chytře a udělat tak dobrý dojem.

Ujasni si svoji motivaci

Jedním z hlavních pocitů manažera při náboru zaměstnanců je strach.

Strach, že nabere někoho špatného.

A který člověk je horší než ten, co danou práci vlastně ani moc nechce (nebo který pořádně neví, co chce).

Tvoje motivace proto vždycky bude v hledáčku firem a jakékoli pochybnosti o tom, jestli máš o práci opravdu zájem, vnímají personalisté a vedoucí velmi špatně.

Večer před pohovorem si na chvíli sedni a znovu si projdi svoje odpovědi na následující otázky:

Tvoje odpovědi by měly být upřímné, přesvědčivé a celkově by měly dávat smysl. Pokud to tak není, musíš se nad nimi víc zamyslet. Nebo si možná hledat jinou nabídku, které budeš víc věřit.

 

Až půjdeš příště někam na pohovor, mysli na to, jak blízko jsi k pracovní nabídce.

Nejspíš ti v tu chvíli zbývá nejvýš nějakých sedm konkurentů (ale možná taky jen tři nebo dva, víceméně stejně kvalifikovaní jako ty), z nichž většina neudělala z výše uvedeného téměř nic.

S trochou štěstí a pár hodinami přípravy je můžeš strčit do kapsy.

Utíká ti 80% volných pozic

Firmy neinzerují 80% volných míst. Většina lidí přitom hledá práci na internetu. Výsledek – na 20% nabídek se přihlásí 90% lidí. Připravili jsme pro tebe emailový kurz, ve kterém se naučíš oslovit firmy a dostat se k nabídkám, které na internetu nejsou.

Odesláno

Posláno

Pomohl ti článek? Sdílej ho se svými přáteli.