Jak snadno napsat motivační dopis

Napsat dobrý motivační dopis není nic jednoduchého. Všichni nejsme spisovatelé a mistři pera. Než ale posílat nějaký hloupý a generický motivační dopis, to vyjde na stejno neposílat vůbec žádný. To ale není správná cesta. Dobrý motivační dopis vám přinese plusové body, které jsou dnes v ostré konkurenci o zajímavá pracovní místa zatraceně potřeba.

Kdo ale dokáže a má čas pořád dokola hledat ta správná slova. Koho baví pořád ladit rovnováhu mezi tím, aby motivační dopis nebyl příliš dlouhý nebo zas moc krátký, abyste v něm nepůsobili málo sebevědomě nebo naopak sebevědomě až moc. Existuje jednoduchý a snadno pochopitelný návod, jak z toho ven.

Účelem motivačního dopisu je podtrhnout, proč jste právě vy ta správná osoba na nabízenou pozici. A kdo že je ta správná osoba máte většinou docela podrobně popsáno v inzerátu. Takže si vytvořte prázdný dokument a udělejte si v něm tabulku o dvou sloupcích a čtyřech až sedmi řádcích. Do levé části tabulky vykopírujte nebo svými slovy opište věci z inzerátu, které vám připadají nejdůležitější nebo se k vám nejlépe hodí. Nemusíte vypisovat jen požadavky firmy, stejně dobře můžete použít i kusy náplně práce nebo cokoliv jiného.

Do pravé části tabulky pak vlastními slovy stručně popište, jak věci popsané vlevo naplňujete (ideální je, když texty napravo i nalevo jsou víceméně stejně dlouhé, nevypadá dobře, když jsou na jedné straně dlouhé věty a na druhé jen krátká hesla … to snad kdyby to někdo chtěl mít opravdu výstavní).

Prakticky to může vypadat třeba nějak takto (uděláno z reálného inzerátu na obchodního zástupce vystaveného na portálu Jobs).

Obchodní zástupce firma XYZ Jan Novák, obchodní zástupce
Zvyšovat objem prodeje u stávajících a nových obchodních partnerů Za poslední 2 roky rostly prodeje v mých regionech meziročně o 15% (firemní průměr cca 5%)
Získávání nových zákazníků v regionu Za poslední rok získaných 15 nových zákazníků od konkurence s obratem nad 100,000 Kč vs. pouze 3 ztracení.
Vzdělání s maturitou Obchodní akademie s maturitou
Praxi na pozici obchodního zástupce / obchodníka / prodejce min. 1 rok Praxe na pozici OZ celkem 5 let.
Naplňování marketingové strategie společnosti Odpovědnost za realizaci marketingových akcí u zákazníků ve svěřeném regionu – celkem 5-6 velkým promocí ročně (distribuce materiálů, vysvětlení pravidel propagační akce atd.). Sbírání dat od zákazníků do tabletu.

(Všimněte si, jak je důležité všude cpát čísla. Čísla jsou jazykem podnikání a firmy na ně velmi slyší).

Uznávám, že to asi není nejelegantnější příklad, ale je z něj zřejmé, o co jde. Troufám si tvrdit, že tímto způsobem dokáže napsat solidní a zajímavý motivační dopis naprosto každý (i když to může nějakou chvíli zabrat, netvrdím, že se dobrý motivační dopis napíše sám).

Před tabulku stačí dát nějaký jednoduchý úvod (např. „Dobrý den, mám velký zájem o nabízenou pozici X. Dovolte mi shrnout, co vám mohu nabídnout“) a za ni stručný závěr, pozdrav a kontaktní telefon. Výsledný dokument uložte do pdf jako Motivační dopis název firmy a pošlete ho jako druhou přílohu společně se CV (do okna přihlášky pro průvodní text můžete napsat jen zcela stručně něco jako „Posílám přihlášku na volnou pozici, CV a motivační dopis najdete v příloze”).

Vojtěch Zuzaňák

Jsem headhunter a kariérní poradce. Také jako konzultant pomáhám firmám zlepšit jejich náborové procesy. V oblasti získávání a výběru zaměstnanců pracuji na různých pozicích od roku 2005. Čtyři roky jsem byl vedoucí náboru ve velké nadnárodní firmě. Kromě České republiky jsem pracoval i v Polsku, Indonésii a Číně.

Mohlo by vás zajímat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *