Proč bychom si měli vybrat právě vás

Nejsem fanouškem otázky “Proč bychom si měli vybrat právě Vás”. Osobně jsem se snad nikdy žádného kandidáta takhle nezeptal. Dokážu si během pohovoru udělat názor sám, nepotřebuju, aby se kandidát takto “obhajoval”. Na druhou stranu ale někteří HR nedají na tuhle otázku dopustit, a pokládají ji úplně každému. V takovém případě zachovejte kamennou tvář a postupujte následujícím způsobem.

Shrňte svoje silné stránky proti popisu pozice

Podívejte se na svoje dosavadní pracovní zkušenosti a náplň práce na nabízené pozici. Co z toho, co byste v nové práci dělali, už máte zažité? Máte nějaké excelentní výsledky, které bude chtít nový zaměstnavatel zopakovat? Doba, kdy se nový člověk ve firmě několik měsíců zapracovával, je nenávratně pryč. Dneska firmy chtějí nabírat lidi hotové, kteří začnou okamžitě dodávat výsledky.

Proto jsou nejpádnější argumenty ve váš prospěch vaše předchozí zkušenosti a obecně naplnění požadavků na danou pozici, tak jak jsou popsané v inzerátu. Není to žádná jaderná fyzika. Pokud se hlásíte na pozici obchodníka, hlavním důvodem, proč by si firma měla vybrat právě vás, je, že máte například deset let praxe na obchodních pozicích a dobré kontakty na potenciální zákazníky firmy, u pozice účetní s angličtinou to zase bude, že pracujete jako účetní a umíte dobře anglicky. Právě takovéto elementární věci z vás v očích firmy dělají vhodného kandidáta.

Samozřejmě můžete jít i do větších detailů, vždycky ale vycházejte z popisu pozice a požadavků firmy, o kterých víte. Jde o podobný postup, jen aplikovaný na pohovory, který jsem popsal v článku Jak snadno napsat motivační dopis. Platí, že méně je více. Uveďte jen tři hlavní důvody, a buďte struční.

Naznačte, kolik toho nevíte a neumíte

Za ty roky v náboru jsem si všiml, že mezi uchazeči o volné pozice a firmami existuje specifický rozpor. Uchazeč si obvykle myslí, že je na nabízenou práci jako dělaný, že v podstatě všechno ví a všechno zná. Firma to naopak vidí tak, že uchazeč spoustu věcí dostatečně neumí a v celé řadě oblastí má výrazný prostor pro zlepšení. Není vůbec důležité, kde je pravda, podstatné je, co to znamená pro optimální strategii kandidáta na výběrovém řízení.

Pokud firmu přesvědčíte, že danou práci díky svým dosavadním zkušenostem zvládnete, ale zároveň, že se zcela určitě máte co učit a na čem pracovat, bude to ten nejlepší možný výsledek. Firma to totiž téměř vždycky vidí tak, že i ten nejlepší uchazeč musí do pozice postupně dorůst (za tři, šest, dvanáct měsíců), a špatně u ní pochodí každý, kdo to vidí jinak. Pokorou uděláte vždycky dobrý dojem, ať už se hlásíte na cokoli. Snažte se být konkrétní v tom, kde máte mezery nebo na čem byste museli zapracovat.

Co si doma připravíš, na interview jako když najdeš

Jak vám už určitě došlo, správná odpověď je jedinečná pro každé výběrové řízení a pro každou pozici, o kterou se budete ucházet. Nejlepší je si ji pečlivě vybrousit doma, v klidu a v pohodě. Musí to být stručné a přesvědčivé –  tři jasné argumenty, proč budete (hned od začátku) dobře plnit svoje úkoly, a navrch trochu pokory. Nebojte se se trochu shodit, vypadá to od uchazečů dobře. I když máte pocit, že něco umíte na 100%, firma to vidí spíš tak na 50 (mluvím o manažerech, ne o HR).

V seriálu Interview Q&A si můžete přečíst, jak odpovídat na nejčastější otázky na pracovních pohovorech.
Jaké jsou vaše silné a slabé stránky
Kde se vidíte za pět let?

Vojtěch Zuzaňák

Jsem headhunter a kariérní poradce. Také jako konzultant pomáhám firmám zlepšit jejich náborové procesy. V oblasti získávání a výběru zaměstnanců pracuji na různých pozicích od roku 2005. Čtyři roky jsem byl vedoucí náboru ve velké nadnárodní firmě. Kromě České republiky jsem pracoval i v Polsku, Indonésii a Číně.

Mohlo by vás zajímat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *